Een succesvolle website door middel van design en usability

Geplaatst op

Een succesvolle website door middel van design en usability

De online zoeker wordt steeds kritischer. Dit komt door de ruime keuze van het aanbod die er tegenwoordig is. Zowel consumenten als bedrijven hebben steeds minder tijd nodig om vast te stellen of een website/webshop iets voor hen is. Vaak maar enkele secondes. Om ervoor te zorgen dat in deze secondes de bezoeker een goede indruk krijgt, is de uitstraling erg belangrijk.

Let hierbij op de volgende punten:

  • Is de indeling overzichtelijk en duidelijk?
  • Kan de bezoeker in een oogopslag zien waar de website over gaat?
  • Staan er contactgegevens op?
  • Is het kleurgebruik niet te druk?
  • Is het logo goed zichtbaar en staat deze op een logische plek?

Wanneer je website niet voldoet aan één of meerdere van de bovenstaande punten is dit een gemiste kans.  Hier onder zes tips voor een professionele website:

 

1. Maak een plan voordat je aan de website begint

Voor er begonnen wordt met het maken van het ontwerp voor de website, zul je een strategisch plan nodig hebben. Natuurlijk moeten kleuren, logo’s, beelden, etc. Op de juiste manier worden vormgegeven. Een website is pas succesvol als beide goed op elkaar aansluiten. De marketing strategie van de webshop en het uiterlijk.

In de aanpak van Best4u zal er samen met jou worden gekeken in een persoonlijk gesprek wat er beter kan in de huidige situatie. We zullen daarop volgend een analyse maken om zo alles uit jouw website te kunnen halen. Denk hierbij aan:

  • Hoe zet je dit in de markt?
  • Wat zijn de ontwikkelingen?
  • Wat wil je met de website bereiken?
  • Wat is de USP (unique selling point) van het bedrijf?
  • Op welke doelgroep richt het bedrijf zich?
  • Daarnaast zullen we je begeleiden in de opbouw van teksten. Als deze goed opgebouwd zijn is dit goed voor de zoekresultaten in Google. Mocht dit niet genoeg zijn kun je ook voor andere methodes kiezen, bijvoorbeeld: SEO en SEA (internet marketing) lees hier over meer op: http://best4u-internetmarketing.nl

 

2. Minder is beter

Veel bedrijven maken de fout dat ze teveel informatie zetten op de homepage (soms ook op de andere pagina’s). Door dat je nergens de nadruk op legt, zien mensen door de bomen het bos niet meer en zullen geneigd zijn je website weg te klikken. Daarom is het belangrijk dat je voor dat er begonnen wordt met de website een lijstje maakt met belangrijkste punten die je op je homepage wil hebben. Wanneer je website rust uitstraalt kun je de juiste balans creëren.  Op deze manier zullen je bezoekers de bomen door het bos wel zien :)

 

3. Kleurgebruik in jouw website

De kleuren moeten goed in balans zijn met elkaar. Door de juiste kleuren te gebruiken en de nadruk te leggen op bepaalde accenten zal je bezoeker geneigd zijn om te gaan lezen. Ons grafisch ontwerper zal je in dit traject adviseren op basis van je logo of ideeën. Ook in het gebruik van een bepaald lettertype en afstanden moet je consequent zijn. Dit zal anders afleidend zijn van het geen waar je de focus op wil leggen. Belangrijk is wat voor gevoel jezelf bij de website hebt, maar ook wat de zoeker heeft.

 

4.  Identiek

Door een identieke logo of huisstijl te hebben onderscheid je jezelf van de concurrent. Het is een afbeelding en/of tekst waarbij mensen bij het zien meteen aan jouw bedrijf denken.

 

5. Een foto zegt meer dan duizend woorden

Professionele foto’s kunnen bij een goede website natuurlijk niet ontbreken. Bij het uitzoeken van geschikte foto’s denk dan aan de doelgroep en sfeer die je wil creëren. Ik kwam laatst de website van een kinderdagverblijf tegen. De website stond vol met vrolijke afbeeldingen, kleuren en spelletjes voor kinderen. De eigenaar heeft misschien niet goed nagedacht over zijn doelgroep. De doelgroep zijn namelijk de ouders, die zoeken naar een veilige plaats waar hun kinderen gezellig kunnen spelen. De kinderen gaan zelf niet op zoek naar een kinderdagverblijf. Plaats op informatie gerelateerde websites nooit te veel foto’s. Anders zien de bezoekers door de foto’s het bos niet meer.

 

6. Indeling

Een goede balans van structuren in de website is een must! Als dit niet het geval is wordt de website onoverzichtelijk en zullen je bezoekers snel weer weg zijn. Ga het doel van je website na. Wil je dat er zo snel mogelijk contact met je wordt opgenomen? Zorg er dan voor dat je een blok in je website krijgt met een opvallende kleur “neem nu contact met ons op…..*button*” Wil je de bezoeker informeren? Zorg dan voor een inleidend verhaal op de homepage en richt andere pagina’s in met specifieke informatie over een gericht onderwerp of dienst.

 

Nog even kort samen gevat

Om het meeste uit jouw webshop/website te halen is het zinvol om een op maat gemaakt design te laten ontwerpen. Op deze manier onderscheid je je van andere bedrijven. De indeling van de website moet zo opgebouwd zijn dat de gast zich uitgenodigd voelt om de website te bekijken en om een actie te ondernemen.
Een goede website begint met een duidelijk overzicht en een concreet plan. Het succes van je website zit hem in het design en structuur.

  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Hyves
  • NuJIJ
  • LinkedIn
  • eKudos

Laura Vorsselman

Ik ben een tweedejaarsstudent aan de opleiding Marketing en Communicatie. Momenteel loop ik stage op de salesafdeling van Best4u Media B.V.