Het is oorlog, browseroorlog!

Geplaatst op


Niet alleen in de wereld heerst er oorlog, ook op het internet is er een zogenaamde ‘browseroorlog’ gaande.

De browseroorlog is een concurrentiestrijd tussen verschillende webbrowsers, waarbij Internet Explorer – tot grote ergernis van vele webdevelopers – al geruime tijd bovenaan de macht staat.

In de jaren ’90 ging de browseroorlog met name tussen Microsoft Internet Explorer en Netscape Navigator, totdat in 2000 Mozilla Firefox werd geïntroduceerd.

Als gevolg van de opkomst van Mozilla Firefox en de daardoor steeds verder dalende populariteit van Netscape Navigator, kondigde AOL op 28 december 2007 aan, per 1 februari 2008 te stoppen met de ontwikkeling en actieve ondersteuning van Netscape Navigator.

Ondertussen heeft Mozilla Firefox een wereldwijd marktaandeel van 30% weten te behalen, en komt daarmee op de 2e plaats van meest gebruikte browsers wereldwijd.

Google Chrome

In het jaar daarvoor (september 2008) treedt Google de browseroorlog binnen door frontaal de aanval in te zetten op Microsoft Internet Explorer. Dit doet Google door het inzetten van haar nieuwe browser: Google Chrome.

Hierbij zegt Google het browser concept compleet te hebben overdacht en is Chrome vanaf de grond af opnieuw opgebouwd. Google noemt Chrome niet alleen maar een browser, maar ook een modern platform voor webpagina’s en applicaties.

Door de opkomende populariteit van Google´s browser, ziet Mozilla Firefox geen stijgende lijn meer in haar marktaandeel en weet Google Chrome in zo´n 2,5 jaar tijd een marktaandeel van 15,6% te behalen, met een nog steeds stijgende lijn. Hiermee komt Google Chrome op de 3e plaats van meest gebruikte browsers wereldwijd. Een voordeel voor Google is dat Mozilla over veel minder financiële middelen beschikt om haar product te promoten en lijkt Google Chrome haar achterstand op Mozilla Firefox snel in te gaan halen.

Schikking

In 2010 kreeg Microsoft een schikking door de Europese Commisie, die vond dat Microsoft de dominante positie van Windows misbruikte door Internet Explorer standaard mee te leveren bij Microsoft’s besturingssysteem Windows, waardoor concurrerende browsers te weinig kans kregen.

Sinds april 2010 krijgen de gebruikers van Internet Explorer – door middel van een Windows update – een scherm te zien waarbij de gebruiker een keuze kan maken uit het gebruik van verschillende browsers.

Windows browserkeuzescherm

De toekomst

Een interessant vraagstuk waarover we de laatste tijd steeds meer duidelijkheid krijgen, is: ‘Hoe gaat de browser er in de toekomst uitzien?’.

Een belangrijke term die bij de beantwoording van deze vraag naar voren komt, is: web 3.0, ook wel het ‘kom naar mij’-web genoemd. Waarbij mensen met web 1.0 via de browser op zoek gingen naar informatie, komt bij web 3.0 de informatie naar de gebruiker toe.

Een ander belangrijk principe bij het web 3.0 is dat deze informatiewinning niet alleen zal plaatsvinden via een desktop pc, maar ook vanaf andere diverse (mobiele) devices.

Geen browser versie meer met automatische updates

In de toekomst zullen browsers geen echte browser versie meer hebben. Eindgebruikers hebben echter geen enkel belang bij het versie nummer van de browser, het moet simpelweg goed werken.

Automatische updates zullen in de toekomst een hoop problemen die we nu zien bij ‘verouderde’ browsers tegengaan. Hierdoor kunnen browsers veel sneller worden voorzien van de nieuwste technieken en kunnen bugs en veiligheidslekken sneller worden verholpen.

Het automatisch updaten van de browser wordt al toegepast in bijvoorbeeld Google Chrome. Het updaten van de browser gebeurt automatisch in de achtergrond en vergt geen actie van de gebruiker.

 

Bekijk ook eens onderstaande links:

  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Hyves
  • NuJIJ
  • LinkedIn
  • eKudos

Sjors Roelofs

Sjors Roelofs (@SjorsRoelofs) heeft voor zijn studie Mediatechnologie aan het Grafisch Lyceum in Utrecht stage gelopen als webdeveloper bij Best4u Media B.V. Zijn interesses liggen bij webtechnologie, social media en fotografie.